• Admin

Welke invloed hebben kleuren op je websitebezoeker?


Ben jij je ervan bewust dat de kleuren van je website een belangrijke invloed hebben op je websitebezoeker? Kleuren kunnen leiden tot verschillende emotionele reacties. Bovendien kunnen kleuren doorslaggevend zijn in de keuze van je websitebezoeker om op je website te blijven of deze juist te verlaten. Hieronder leggen we uit wat de invloed van de meest voorkomende kleuren op het menselijk brein is en hoe je deze kennis kunt toepassen op je website.


Kleuren en hun betekenis

Blauw: betrouwbaarheid, loyaliteit, professionaliteit, effectiviteit

Blauw wordt geassocieerd met communicatie, logica en koelte. Donkerblauw stimuleert helder denken, terwijl lichtblauw de concentratie bevordert.

Rood: opwinding, energie, urgentie, moed, warmte

Rood verhoogt de hartslag waardoor de tijd sneller lijkt te gaan. Ook staat rood voor urgentie. Dit stimuleert om sneller actie te ondernemen. Bovendien trekt rood de aandacht.

Paars: luxe, kwaliteit, creativiteit, spiritualiteit

Paars is een rustgevende kleur en stimuleert het onderbewustzijn. Paars wordt tevens in verband gebracht met luxe en kwaliteit. Maar let op: gebruik paars niet te overvloedig, want dat zorgt ervoor dat er langer nagedacht wordt over keuzes.

Oranje: vriendelijkheid, warmte, veiligheid, passie, plezier

Oranje wordt geassocieerd met fysiek comfort zoals voedsel, warmte en onderdak. Het heeft een stimulerend effect waardoor je meer gefocused bent. Tevens wordt oranje geassocieerd met goedkoop. De kleur wordt vaak gebruikt voor call-to-action-buttons, omdat uit onderzoek is aangetoond dat oranje het klikpercentage bevordert.

Geel: geluk, optimisme, vrolijkheid, jeugdigheid, creativiteit

Geel wekt emoties op van zelfvertrouwen en optimisme, je voelt je goed door de kleur geel. Maar let op: bij overvloedig gebruik kan geel juist het tegenovergestelde effect geven, namelijk ongerustheid en bezorgdheid.

Groen: balans, groei, gezondheid, natuur

Groen is een ontspannende kleur en wekt positiviteit op. Groen heeft associaties met milieuvriendelijkheid, gerustheid en vrede. Doordat de kleur in het midden van het spectrum voorkomt, is groen de kleur die het makkelijkst door je ogen verwerkt wordt.

Wit: eenvoud, helder, puur

Wit zorgt ervoor dat je website er fris en verzorgd uitziet. Bovendien zorgt wit ervoor dat je meer ruimte ervaart, het maakt je website luchtiger. Wit wordt tevens geassocieerd met verfijning en efficiëntie.

Zwart: klassiek, elegant, krachtig, wijsheid

Zwart is een combinatie van alle kleuren en wekt het gevoel van veiligheid, energie en ernst op.

Kleurvoorkeuren van mannen en vrouwen

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat de kleur blauw wereldwijd de meest favoriete kleur is onder zowel mannen als vrouwen. Met blauw op je website zit je dus altijd goed!

Twee opmerkelijke verschillen in kleurvoorkeuren tussen mannen en vrouwen:

  • paars is onder vrouwen na blauw de meest favoriete kleur, terwijl dit onder mannen de minst favoriete kleur is.

  • Mannen hebben een voorkeur voor felle kleuren, terwijl vrouwen de voorkeur geven aan zachtere kleuren.


Voorbeelden van kleurgebruik op bekende websites

Als we de website van Social Deal onder de loep nemen, zien we dat zij voor kleuren hebben gekozen die perfect bij het platform aansluiten.


De kleur blauw is de basiskleur, wat staat voor betrouwbaarheid, loyaliteit en efficiëntie. De call-to-action buttons zijn groen, wat staat voor (financiële) balans en positiviteit. Het kortingspercentage van de deal staat vermeld in een rood label, om de urgentie van de aanbieding te benadrukken. De gekozen kleuren passen goed bij de scherpe aanbiedingen die op Social Deal te vinden zijn.

Media Markt heeft rood als basiskleur. Rood staat voor urgentie, verhoogt de hartslag en zet aan tot actie. Deze kleur stimuleert de verkoop. Voor de call-to-action buttons heeft Media Markt heel slim voor oranje gekozen, wat geassocieerd wordt met goedkoop en het klikpercentage bevordert. Daarnaast zie je veel wit en lichte grijstinten op de website, zodat de website overzichtelijk blijft en niet té schreeuwerig wordt.


Wat opvalt aan de website van Wehkamp is dat er zachte pastel tinten worden gebruikt. Heel handig als je doelgroep voornamelijk uit vrouwen bestaat die duidelijk de voorkeur hebben voor zachtere kleuren!


Laat kleuren in je voordeel werken

Kleuren hebben meer invloed op je websitebezoeker dan je in eerste instantie wellicht dacht. Kies de kleuren voor je website dan ook niet uit op basis van je eigen voorkeur, maar hou in je achterhoofd welke invloed de kleuren op je websitebezoeker hebben. Neem je diensten en/of producten onder de loep, bedenk wie je doelgroep is en onderzoek welke kleuren daar het beste bij passen. De juiste context is hierbij essentieel. Zo kan de kleur groen gekozen worden voor een website die over gezondheid gaat, maar ook voor een website die gericht is op financiële hulpverlening om de associatie met evenwicht en (financieel) herstel te leggen.

De eerste indruk die je website maakt op je websitebezoeker is doorslaggevend. Door de juiste kleuren te kiezen en daarmee de gewenste associaties op te wekken, vergroot je de kans dat de bezoeker op je website blijft. Als je de verkeerde kleuren gebruikt, kan dit tot gevolg hebben dat de boodschap van je website niet goed overkomt op de bezoeker, waardoor hij/zij het gevoel heeft niet op de juiste pagina te zijn en je website verlaat.

Als Wix Pro houden wij bij het maken van een website uiteraard rekening met wat de invloed van kleuren is op je websitebezoeker en welke kleuren het beste bij jouw diensten en producten passen. Wil jij het ontwerpen van je website laten uitbesteden aan een Wix Pro? Vraag geheel vrijblijvend een offerte aan >

#webdesign #kleuren #kleurenpsychologie #invloedvankleuropwebsite #kleurenmarketing

22 keer bekeken
  • Wix website maken
  • Wix website
  • Wix website maken
Wix website maken