• Admin

Haal het maximale uit je website met deze psychologische trucs!


Met je website wil je klanten genereren. Maar hoe doe je dat? Door je websitebezoekers te overtuigen om bij jóu klant te worden natuurlijk. Een onderscheidende website met de WOW-factor helpt daarbij. Maar psychologische kennis komt ook goed van pas. Lees hier vier psychologische trucs welke je gelijk kunt toepassen om je website beter voor je te laten werken.

1. Zorg voor sociale bevestiging

Ieder mens heeft van nature de sociale en emotionele behoefte om bij een groep te horen. Hierdoor hebben wij de neiging om af te gaan op de mening van de meerderheid. Deze psychologische kennis pas je toe door betrouwbare reviews en beoordelingen op je website te plaatsen. Heb je een webshop? Laat dan ook zien hoeveel keer een product gekocht of gedownload is. Houd hierbij in je achterhoofd dat hoe meer je websitebezoeker zich verbonden voelt met degene die de review heeft geschreven, hoe groter het positieve effect van deze review zal zijn.


2. Help je websitebezoeker bij het maken van een beslissing

Zodra je websitebezoeker op je website is, heeft hij een scala aan mogelijkheden. Wordt zijn aandacht dusdanig geprikkeld om verder te lezen? Of vindt hij niet wat hij zoekt en klikt hij de website gelijk weg? Zal hij een offerte aanvragen? Of zich inschrijven voor je nieuwsbrief? Het klinkt misschien gek, maar je hebt hier als website-eigenaar meer invloed op dan je denkt.

Mensen zijn namelijk ontvankelijk voor sturing. We zijn gewend om snel beslissingen te maken op basis van beperkte informatie en we zijn daardoor onbewust opzoek naar sturende factoren die het nemen van een beslissing gemakkelijker maken. Neem je websitebezoeker dus aan de hand en begeleid hem naar jouw beoogde doel! Maar hoe doe je dat? Hier een paar tips:

  • Maak heel duidelijk wat het voordeel is voor je websitebezoeker om een offerte aan te vragen/ contact op te nemen/ zich in te schrijven voor je nieuwsbrief (afhankelijk van het doel van je website).

  • Neem alle twijfels weg. Probeer zoveel mogelijk vragen die je websitebezoeker zou kunnen hebben te beantwoorden op je website. Maak bijvoorbeeld een FAQ-pagina aan of plaats een instructie-video.

  • Bied meer dan één optie aan, maar begeleid je websitebezoeker naar jouw gewenste optie. Stel dat je websitebezoeker de keuze heeft tussen pakket A, B en C en je wilt graag dat hij voor pakket B kiest. Benadruk dan de voordelen van pakket B ten opzichte van pakket A (welke goedkoper is maar veel minder te bieden heeft dan pakket B) en pakket C (welke duurder is en niet veel meer te bieden heeft dan pakket B). Tot slot kun je ook nog overwegen om een speciale korting of bonus bij pakket B aan te bieden.


3. Presenteer je product of dienst als zeldzaam en urgent

Als een product of dienst wordt gepresenteerd als zeldzaam en urgent, wekt dat een onbewust gevoel van hebzucht los. Er is niet genoeg voor iedereen, dus je moet er snel bij zijn. Het liefst zo snel mogelijk, zodat niet iemand anders er met de buit vandoor gaat. Bekende reclame-uitingen als ‘op = op’ en ‘nu of nooit’ spelen op dit gevoel in. Maar ook websites als Groupon en Vakantieveilingen maken slim gebruik van deze psychologische kennis. Leuk, maar hoe kan jij dit op je website toepassen? Door je product of dienst te presenteren als een unieke kans welke beter is dan de rest (je concurrenten) en ook nog eens tijdelijk goedkoper is. Laat dus zien waarom jouw product of dienst zich onderscheid van de rest en bied bijvoorbeeld kortingen aan als ‘Boek vandaag en ontvang10% korting!’ en ‘Maak gebruik van onze zomeractie!’

4. Kom persoonlijk en authentiek over

Mensen willen zaken doen met mensen. Als je websitebezoeker het gevoel heeft dat hij te maken heeft met een écht persoon, zal hij zich meer betrokken voelen bij je product of dienst. Ik adviseer dan ook altijd om een foto van jezelf (of van je team) op je website te plaatsen, zodat je websitebezoeker weet met wie hij te maken heeft. Dit wekt een gevoel van vertrouwen op. Ook je webteksten leveren een belangrijke bijdrage aan hoe persoonlijk en authentiek je overkomt. Houd bij het schrijven van je teksten altijd rekening met wie je doelgroep is en hoe je de boodschap het beste kunt overbrengen. Het ultieme doel is dat je websitebezoeker het gevoel heeft face-to-face met je te praten terwijl hij op je website rondkijkt.

Ben je er na het lezen van deze tips helemaal klaar voor om jezelf online te presenteren? Laat dan een Wix website maken met de WOW-factor!

#Website #webteksten #marketing #websitebezoekers #psychologie

2 keer bekeken
  • Wix website maken
  • Wix website
  • Wix website maken
Wix website maken