top of page
  • Foto van schrijverAdmin

Call-to-actions: de ultieme verleiders


Een call-to-action, oftewel een aanmoediging om actie te ondernemen, is onmisbaar op je website. Je website heeft immers als doel om je websitebezoekers over te halen om contact met je op te nemen, een offerte aan te vragen en/of een product te kopen. De call-to-actions op je website zijn er om je websitebezoekers te verleiden om de gewenste actie te ondernemen. Als er geen duidelijke call-to-actions op je website staan, is het voor de websitebezoeker onduidelijk wat hij op je website moet doen. De kans is dan groot dat hij de website verlaat zonder actie te ondernemen.


Wat is een call-to-action precies?

Een call-to-action bestaat uit een korte, krachtige zin die aanzet tot actie. Je plaatst hem in de vorm van een opvallende button op een duidelijk zichtbare plek op je website. Dit geeft betere resultaten dan een call-to-action die geplaatst is als tekstlink of als een banner.

Een call-to-action bevat bij voorkeur de volgende elementen:

  • een reden waarom er actie moet worden ondernomen (bijvoorbeeld om korting te krijgen op een product of om meer informatie te krijgen)

  • een tijdsaanduiding (bijvoorbeeld: bestel NU)

  • een belofte dat je iets krijgt (bijvoorbeeld korting)

Wat voor tekst gebruik je voor een call-to-action

Wees zo precies mogelijk. Wat is het voordeel van klikken op je call-to-action button? Wat staat de websitebezoeker te wachten? Gebruik op gebiedende wijs een werkwoord om de actie te stimuleren. De beste call-to-actions bevatten een werkwoord én geven het gevoel van urgentie. Bijvoorbeeld:

  • bel nu

  • bekijk nu

  • koop vandaag nog

  • neem nu contact op

  • direct een offerte aanvragen

  • meld je nu aan

Webshop Bol.com gebruikt bijvoorbeeld de call-to-action ‘bekijk nu’, Booking.com gebruikt ‘kies uw kamer’ en Unicef gebruikt ‘doneer nu’.


De button

De call-to-action button moet meteen in het oog springen. Gebruik daarom een kleur die opvalt. Het hoeft niet persé een kleur te zijn die binnen de huisstijl van je website past. In tegendeel: een heldere kleur die afwijkt van de rest van de pagina valt het meeste op! Je ziet niet voor niets veel websites met een blauwe huisstijl en oranje call-to-action buttons.

In Nederland is een oranje call-to-action button trouwens veruit favoriet, gevolgd door rood en groen. Als je afwijkt van de huisstijl van je website, let er dan wel op dat je website niet te rommelig en/of te schreeuwerig wordt. Niets schrikt zoveel af als een onoverzichtelijke, schreeuwerige website. Ik zou daarom altijd voorzichtig zijn met het (te veel) afwijken van de kleuren van je huisstijl.


Daarnaast is de grootte van de button van belang. Een grote button kan al het andere overschreeuwen en een te kleine actieknop trekt juist weer niet genoeg aandacht. De button moet dus groot genoeg zijn om op te vallen, zonder overheersend te zijn.

Zorgen jouw call-to-actions al voor de ultieme verleiding?

21 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page